به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در درباره گلایه برخی دانشآموزان نیبت به دشواری سؤالات درس علوم پایه نهم، اظهار کرد: از نگاه ما ارزشیابی یک ابزار است تا بدانیم آیا اهداف یادگیری محقق شده است یا خیر؛ به عنوان مثال برای کتاب علوم پایه نهم اهدافی از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تعیین شده است و باید مشخص کنیم وضعیت یادگیری دانشآموزان از کتابی که در طول سال تحصیلی تدریس شد، چگونه است.
وی افزود: این تصور معلمان که کتاب درسی را کنار گذاشته و به جزوه و نمونه سؤالات امتحانی اکتفا کنند، اشتباه است و باید این روند را اصلاح کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم میگویند، نمونه سوالات امتحان در اختیارشان قرار نگرفته بود تا با عملکرد طراحان سؤال آشنا شوند، گفت: بهمن ۱۴۰۲ طرح دستاوردهای یادگیری را اجرا کردیم و در آنجا به معلمان اعلام شد، سؤالات امتحانات خرداد به صورت عملکردی و مفهومی خواهد بود؛ همچنین نمونه سؤالات ارائه شد اما چون به آن توجهی نداشتند بر روی آن متمرکز نشدند.
یزدانی ادامه داد: ۳ میلیون و ۷۰۰ دانشآموز دوره متوسطه اول در طرح دستاوردهای یادگیری شرکت کردند و اگر این طرح برای معلمان و دانشآموزان اهمیت داشت و آزمون آن را جدی میگرفتند، با مشاهده سوالات امتحانات خرداد اینگونه نمیگفتند.
وی افزود: هدف ارزشیابی این است تا بررسی کنیم در کدام استانها وضعیت نمرات دانشآموزان از میانگین کشوری پایینتر است تا پس از آن موضوع را از استان پیگیری کرده و برای حل مشکلات مداخلات مؤثر انجام دهیم.
یزدانی تأکید کرد که سوالات امتحانات کشوری درس علوم پایه نهم خارج از کتابهای درسی نبود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در پاسخ به این پرسش که معلمان هم نمیگویند سؤالات خارج از کتابهای درسی است بلکه بحث این است که چرا اغلب سؤالات تحلیلی بوده است در حالیکه در یک آزمون استاندارد بخشی از سؤالات تحلیلی و بخشی ساده و متوسط است، گفت: سؤالات ساده یعنی سؤال در سطح دانش باشد اما وقتی دانشآموز را به گونهای آموزش میدهند تا فقط سؤالاتی که معلم ارائه کرده است را بخواند در نهایت اینگونه میشود که میگویند همه سؤالات تحلیلی بود.
وی ادامه داد: یکی از سؤالات امتحانات علوم پایه نهم این بود، «پخت حلیم در ایام محرم و ماه مبارک رمضان در بسیاری از استانهای کشور مرسوم است. برای پخت و هم زدن حلیم در دیگهای بزرگ از کفگیرهایی با دستههای بلند استفاده میشود. توضیح دهید استفاده از این کفگیرها چگونه باعث راحتی کار میشود؟» در کتاب علوم ذکر شده است که جاروی فراشی جزو کدام اهرم است و از آنجایی که پخت حلیم هم مشابه است، این سوال طراحی شد آیا این تحلیل بزرگی است؟ جامعه باید سطح توانایی و سواد خود را بالا ببرد.
یزدانی در پاسخ به این پرسش که وقتی معلمان به روش مفهومی تدریس نمیکنند چگونه سؤالات امتحانات را تحلیلی ارائه میکنید، گفت: به دنبال مداخله مؤثر هستیم تا بدانیم کجای کار ایراد دارد و برای رفع آن اقدام کنیم مثلا دورههای ضمن خدمت حضوری برای معلمان برگزار کنیم اما اگر به گونهای امتحان بگیریم که بگوییم معدل همه بالای ۱۹ است دیگر متوجه مشکلات نمیشویم.